Fenomén tiktokifikace: když se svět vejde do 60 sekund, psychika značně trpí

Shutterstock
|
07. 04. 2025
|
Pamatuješ si dobu, kdy jsme četli články až do konce, dívali se na filmy bez přeskakování, a ještě jsme mívali i trpělivost čekat na pointu vtipu? Tiktokifikace naznačuje, že všechno tohle už je minulostí. Zavládl fenomén, který proměnil nejen internet, ale i naše mozky, myšlení a způsob, jakým vnímáme svět. Co všechno to ale vlastně reálně znamená? A máme se bát?

Bát bychom se možná měli, ale jak už dlouho všichni víme, strach není úplně ten nejlepší rádce. Je dobrým ukazatelem, varováním, to ano. Ale ve chvíli, kdy se jen bojíme a pro zbavení se strachu nic neděláme, je to špatně. Totéž platí i pro tiktokifikaci. Není potřeba se jí děsit jako čert kříže, to vůbec. Naopak. Je vhodné pohlídat si určité informace, které když máme, fenoménu nepropadneme. Čím víc toho o fenoménech moderní doby budeme vědět, tím menší hrozbou pro nás můžou být.

Tiktokifikace v kostce

Lépe řečeno v 60 sekundách než v kostce. Přesně na ně se totiž tiktokifikace smrskává. Jde o proces, který popisuje zrychlený způsob konzumace informací. Termín pochází z platformy TikTok, kde jsou k vidění videa, jak už správně tušíš, dlouhá právě oněch 60 sekund.

TikTok tak v podstatě změnil způsob, jakým k obsahu na internetu přistupujeme. Už se nejedná o dlouhé texty, hluboké analýzy nebo video obsah s pozvolna se rozvíjejícím příběhem. TikTok a další platformy, jako Instagram Reels nebo YouTube Shorts, jsou vytvořeny pro rychlé a úderné momenty. Všechno se zkrátka musí stihnout v několika sekundách.

Že sítě nepoužíváš? To na věci nic nemění. Tahle změna se totiž nesoustřeďuje jen na ně. Tiktokifikace ovlivňuje i další oblasti od médií přes knihy až po způsob, jakým komunikujeme. Kdykoli přijdeš na internet, chceš informace rychle, krátce a výstižně. Dlouhý text už povětšinou prý nikoho nezajímá. To je na jednu stranu tvrzení extrémní, ale vezmeme-li to kolem a kolem, až tak daleko od pravdy není.

Proč tiktokifikace vznikla?

Důvodů, proč se tiktokifikace stala fenoménem, je několik. K tomu, abychom pochopili její vznik, musíme vzít v úvahu co nejširší možný kontext čili rychlý rozvoj digitálních technologií, které umožnily, že si každý může tvořit a sdílet obsah bez jakýchkoli bariér.

TikTok je perfektním příkladem. Je to aplikace, která ve své podstatě nabízí nekonečné množství krátkých videí a vytváří tak mikroobsah, který je zábavný, ale málo náročný na soustředění. Samotná tiktokifikace vznikla jako reakce na rychlý životní styl, kde každá vteřina, kterou věnujeme nějaké aktivitě, je cenná.

Naše životy se staly rychlejšími, a to nejen v práci, ale i ve volném čase. Tiktokifikace nám dovoluje a umožňuje dělat věci efektivněji, spotřebovávat obsah okamžitě a bez zbytečného zdržování. Na to uživatelé samozřejmě slyší.

Další možnou příčinou vzniku tohoto trendu je, že jsme si zvykli na okamžité odměny, což TikTok a jiné platformy přesně poskytují. Krátká videa s jasnými náhledy na to, co se děje, nám okamžitě nabízí dopaminovou odměnu, kterou si naše mysl žádá. Chceme vidět víc, proklikávat se mezi trendy, a cítit se neustále propojeni s tím, co je aktuální.

shutterstock_2291435049.jpg

Kvůli tiktokifikaci chceme všechno hned.
Shutterstock
Umíš se ještě vědomě a přítomně dívat na film, nebo u toho musíš scrollovat?

Vliv na duševní pohodu i na mozek

Jasně, krátká videa jsou zábavná. Je jich nekonečno a jeden neví, které vybrat dřív. Tak jich pro jistotu sjedeme co nejvíc. Taková zábava se tváří nevinně, ale úplné neviňátko to tedy rozhodně není. Mění nejen naši náladu a duševní rozpoložení, ale i způsob, jakým přemýšlíme. Nevěříš?

  • Tiktokifikace snižuje schopnost soustředění. Už teď je vědecky dokázané, že kvůli neustálému přísunu mikroobsahu máme horší pozornost než kdy dřív.
  • Mozek se rychlému dopaminu přizpůsobuje. Každé video je jako malá dávka slastné odměny. A čím víc scrollujeme, tím víc jí potřebujeme.
  • Ztrácíme trpělivost. Dlouhé filmy? Pf, radši sestřih na TikToku. Knihy? Jen v podobě shrnutí „5 věcí, které mě naučila tahle kniha“.
  • Mění se nám nálada. To většinou ve chvíli, kdy zjistíme, že jsme za celý den neudělali nic z toho, co jsme měli v plánu, protože jsme většinu času proseděli u mobilu.

Tiktokifikace v běžném životě

Tiktokifikace není jen nějaký termín z imaginárního světa virtuality. Dost ošklivě se na nás může podepsat i v běžném životě. Algoritmus totiž umí perfektně odhadnout to, co nás bude bavit. Platforma ví, jak dlouho u videa vydržíme, jestli ho stopujeme, vracíme nebo přeskakujeme. Podle toho nám pak doručuje další obsah.

Tiktokifikace se ale netýká jenom sociálních sítí. Pomalu se vkrádá do mnoha aspektů našeho života.

  • Zprávy. Nečteme dlouhé informativní texty. Místo nich chceme 10 vteřinový souhrn.
  • Vaření. Celý recept ne, stačí mi 30 sekundový hack.
  • Móda. Mikrotrendy, které žijí sotva měsíc, protože do té doby už je všichni viděli tisíckrát.
  • Nakupování. Nechci procházet e-shop, chci 10sekundový unboxing.
  • Rozšiřování obzorů. Ne, děkuji. Tenhle dlouhý podcast si neposlechnu. Radši si počkám na výtah s důležitými body v popisku videa.

Napadá mě tak otázka, jestli je tohle budoucnost, nebo jen módní vlna, kterou jednou překonáme…

Děsivé a fascinující

Přesně tak by se daly popsat zajímavosti, které se s tiktokifikací pojí:

  • průměrná doba soustředění člověka klesla na 8 vteřin
  • TikTok je nejstahovanější aplikace na světě
  • na TikToku se objeví nový trend každé 3 dny
  • algoritmus TikToku umí odhadnout, co se ti bude líbit, ještě dřív, než to víš ty
  • až 60 % uživatelů tuhle platformu v roce 2023 využívalo jako vyhledávač
  • většina videí má maximálně 60 vteřin, ale průměrná doba, po kterou u nich lidé vydrží, je 5-10 vteřin
  • písničky musí mít okamžitý rozjezd, jinak je přeskakujeme
  • až 80 % lidí přiznává, že při sledování filmů zároveň scrolluje i na TikToku
  • lidi začali obecně mluvit rychleji, aby se do krátkých videí vešli
  • TikTok rozhodně může ovlivnit vývoj mozku u dětí
  • i politici začali upravovat své kampaně tak, aby byly kompatibilní s tiktokifikovaným publikem
  • knihovna v New Yorku vytvořila speciální TikTok sekci pro čtenáře, kteří nechtějí dlouhé knihy

Očividně jde o fenomén, který není možné ignorovat. Nabízí nám rychlou zábavu, ale přitom nás může totálně odstavit od hlubších myšlenek a vážnějších témat. Co je ale důležité, je najít rovnováhu mezi rychlým scrollováním a schopností skutečně se zastavit. Ponořit se do něčeho většího a opravdovějšího. Jak to ale uděláme, to už záleží na každém z nás.

Jak to vidím já?

Možná se tomu všemu smějeme a ťukáme si na čelo, ale zároveň v tom většina z nás jede taky. Vždyť ruku na srdce – kdo se ještě dokáže soustředit na celý článek, aniž by mezitím nezkontroloval telefon?

TikTokifikace nás očividně učí myslet rychleji, ale zároveň povrchněji. Máme pocit, že víme všechno, ale opak je pravdou. Dneska přebíráme rychlé útržky informací bez hlubšího pochopení. Jak to celé pak může asi tak dopadnout? Buď si na to zvykneme a přizpůsobíme se, nebo, což je ta milejší varianta, jednou přijde trend, který nás navrátí nejen k trpělivosti a soustředění, ale taky k sobě samým.

Autorka článku: Bára Klímová

Použité zdroje:

  • en.wikipedia.org/wiki/TikTok
  • neoreach.com/tiktokification-of-social-media
  • agilebrandguide.com/wiki/terms/tiktokification
  • agilebrandguide.com/the-tiktokification-of-social-media-how-brands-need-to-adapt
  • otechnice.cz/tiktok-ceka-vysetrovani-kvuli-moznym-negativnim-dopadum-na-dusevni-zdravi-mladych-lidi
Související články