Nedej bože, když jsi žena a ke všemu ještě blonďatá. Někteří řidiči by ti auto nejradši onálepkovali, aby všichni věděli, kdo v něm jede. Ale tak zase máme štěstí, že můžeme řídit, že ano. Jsou země, kde ženy za volant prostě nesmějí.
To ale neznamená, že bychom si ty řeči měly nechat líbit a že když byly před 30 lety „normální“, tak teď se nad nimi budeme decentně uculovat taky a při nastupování do čtyřkolého mazlíka se tvářit, že jsme v něm vlastně omylem. Oni totiž pánové vtipkují tak trošku neoprávněně.
Názory se tlučou. Jsou lepší řidiči, nebo řidičky?
Není úplně jednoduché to rozlousknout. Zatímco jedna skupina odborníků říká, že ženy jsou za volantem opatrnější a nepotřebují soutěžit s ostatními, a proto mají míň nehod, druhá argumentuje tím, že žen řidiček je celkově míň než mužů řidičů, v čemž může být jádro pudla.
Policejní záznamy, údaje pojišťoven i poznatky psychologů mluví poměrně jasně – ženy opravdu míň riskují a nepouštějí se do situace, která není úplně přehledná a v níž si nejsou jisté. To jde ruku v ruce s tím, že většinu vážných nehod, při nichž jde o zdraví nebo životy a škody stoupají do stovek tisíců, zaviní muži. My ženy si to pak lehce vynahradíme nějakým tím ťukancem na parkovišti, nejlíp pak ve stísněných prostorách parkovacího domu.
shutterstock_302893886.jpg
Na druhou stranu studie Nature Scientific Reports, která vznikla v roce 2019, tvrdí, že mezi prostorovou orientací žen a mužů není rozdíl. Je patrné, že k úkolům, které s ní souvisejí, přistupujeme jinak, výsledků ale údajně dosahujeme stejných.
Ženy se taky rychleji učí. Potvrzuje to praxe instruktorů v autoškolách a nejrůznějších zdokonalovacích kurzů. Muži jsou oproti tomu paličatější a nejradši by si do řízení nenechali mluvit ani od profesionálů.
Ženy se taky víc soustředí na samotný provoz a jeho bezpečnost a plynulost. Viděl někdo driftující ženu nebo takovou, která by při červené na semaforu demonstrativně naprázdno sešlapávala plyn? A nějakou, která by na provokativní gesto nebo troubení reagovala takřka sebevražedným manévrem v zatáčce nebo hustém provozu? Aha!
Vyrovnáno? Možná
Je asi i přírodou dáno, že muži jezdí dravěji, za volantem jsou dominantnější a technicky jsou zdatnější, takže podélné parkování pro ně (snad) není takový problém jako pro nás (když nemáme šikovného elektronického navigátora). Podle statistik ale ženy jezdí rozvážněji, opatrněji a bezpečněji (to ale neznamená, že se couráme). A to nám přijde jako hlavní – dojet do cíle v takovém stavu, v jakém jsme usedly za volant. Lepší v šest doma než o půl šesté v márnici…